Hae tästä blogista

lauantai 11. lokakuuta 2014

Alkoholimainonta, äitien ja isien tekemää sekin on

Suurelta osalta tuntuu löytyvän mielipide 2015 voimaan astuvista alkoholimainonnan rajoituksista. Osan mielestä Euroopan Japanista on vauhdilla tulossa Euroopan Pohjois-Korea ja toiset manaavat ulkomaille liputettavien kaljarekkojen jyräävät meitin. Tosin näiden uusien säädösten tavoitteisiin ei monikaan ole kantaa juuri ottanut taikka kommentoinut ylipäätään alkoholin terveysvaikutuksia henkilökohtaisella tai kansantaloudellisella tasolla. En ryhdy asiaa siltä puolelta puimaan minäkään, vaan tempaisen pöytään raa'asti rahallisen näkövinkkelin.

Yleisen rahankäytön ja taloustilanteen ollessa mitä on, kysynkin kuinka järkevää on poistaa pelipöydästä yksi avokätisimmistä rahankäyttäjistä? Sen, joka vielä omistaa suuren lompakon ja  hövelisti sitä käyttää. Tuskinpa kukaan virkamieskoneiston vastuupaikalla olevista on laskenut tai edes miettinyt tulevien säädösten myötä loppuvan mainonnan, sponsoroinnin yms. rahan kokonaissummaa vuositasolla.

Olutpanimot ovat olleet todella merkittäviä mainostajia ja sitä kautta laittaneet rahaa liikkeelle. Näkyvänä esimerkkinä olevien urheiluseurojen lisäksi ruoka- tai juomaketjussa omansa ovat saaneet erinäisten mainospaikkojen omistajat, mainonnan suunnittelijat, mainosten painajat, asentajat ja jakelijat. Ison rahahanan sulkeutuessa korvaavaa työllistävää tulolähdettä ei ole nurkan takana odottamassa. Kaupalliset toimijat ovat järjestään vähentäneet markkinointipanostuksiaan, siis tällaisia perinteisiä mainosalaa laajemmin työllistäviä. Somea, netti- ja sähköpostispämmäystä tehdään toki kiihtyvästi, mutta siinä työllistetään koodaajan lisäksi vain mediatalon PR-assistenttia kiihtyvillä skumppatilauksilla.

Maailma muuttuu ja mukautumiskelpoiset selviävät. Se on kiistatta totta, mutta luonnollisen poistuman kautta muutoksiin on edes mahdollista reagoida. Väkinäinen ja äkillinen toimintaympäristön muuttaminen tuottaa ruumiita.

Tämä on vain yksi näkökulma, mutta vuodenvaihteen jälkeen voi löytyä taas iso joukko uusia toimettomia ex-ammattilaisia tyytyen lähimarkettien äitien tekemään tarjousfoliolaatikkoruokaan paikallisten ravintoloiden antimien sijaan. Ketjureaktio etenee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti